Horekaffers?

Horeca-AmsterdamHet is affreus gesteld met de Amsterdamse horeca. Het personeel is lomp, ongeïnteresseerd en ze denken dat service een gerecht is wat in hun bar toevallig niet op de kaart staat. Dat is een beetje de heersende opinie over Amsterdams horecapersoneel, als ik een rondje sociale media doe.

Ik ken de Amsterdamse horeca vrij goed. Ik ben bekend met zowel de consumerende kant als de verkopende kant en kan dus vanuit verschillende oogpunten naar deze opinie kijken.

Vanuit de consumerende kant kan ik uiteraard beamen dat er best tenten zijn waar het personeel wel heel erg blij met zichzelf is. Jong, knap, hip, cool en eigenlijk gewoon te geweldig om even fatsoenlijk jouw bestelling op te komen nemen. Praten met de collega, whatsappen of een gezellige playlist bedenken van muziek die zijzelf het leukst vinden is te allen tijde veel belangrijker dan even een doekje over jouw tafel halen. Dat je daar even rekening mee houdt…. En als ze al werken dan met een chagrijnige pan en weinig kennis van de producten die ze verkopen. Kortom, over het algemeen jonge mensen die nog niet begrijpen dat horeca een echt vak is. Horekaffers noem ik ze.

Ik mijd dat soort hippe tenten zoals Dennis Bergkamp vliegtuigen, maar ik vind die tenten niet de norm in Amsterdam. Dan kom je of al jaren in de verkeerde tenten of je kent de stad niet goed genoeg of je bent zelf een zure en notoire problemenmaker. Als je in elke tent waar je komt ruzie met het personeel krijg ligt het misschien ook wel eens een keertje aan jou. Of, en dat kan natuurlijk ook nog, je hebt echt een bijzonder slechte smaak in cafés.

In de kroegen waar ik zelf al jaren kom word ik eigenlijk altijd prima geholpen. En niet alleen omdat het personeel mij kent, want ik zie ook hoe nieuwkomers als de gewaardeerde gasten die ze horen te zijn worden behandeld.

En zo hoort het.

Ik ken ook de andere kant van de bar, de arbeidzame. Dan krijg je te maken met gasten (Gasten ja, geen klanten. Hoeren hebben klanten.) die hun beleefdheidsvormen op hun nachtkastje hebben laten liggen. De proleten die met hun vingers naar je knippen, op hun vingers fluiten of ‘hé!’ naar je roepen om je aandacht te trekken. Dat doen ze maar bij hun hond of bij hun moeder, maar niet bij mij. Ik heb er mensen om weggestuurd. Ga eerst je manieren maar eens ophalen. Of mensen die rustig zitten te bellen en ondertussen willen bestellen. De mensen die het begrip dienstbaar (wat essentieel is in horeca) verwarren met slavernij (die tijd is gelukkig al een tijdje voorbij). Ouders die een kroeg verwarren met een kinderdagverblijf en het bedienend personeel per abuis zien als de entertainers van hun kroost terwijl zij aan hun welverdiende koffie verkeerd zitten. De ongeduldjes die twee minuten nadat ze bitterballen hebben besteld vragen ‘waar die bitterballen toch blijven.’ Mijn standaardantwoord luidt dan altijd: ‘Mijnheer (of Mevrouw), onze excuses. Wij zijn gewend om de bitterballen eerst te frituren alvorens wij ze uitserveren.’

Er is van beide kanten dus van alles over elkaar te zeggen.

De meeste kroegen waar ik zelf vaak kom hebben vaak, naast de jonkies, ook wat oude rotten werken. En met oud bedoel ik in deze dus 35 of ouder, want in onze beroepsgroep ben je al snel een ouwe bok. Wij worden wel erg snel afgeserveerd, om in horecatermen te blijven. Ik denk dat het veel kroegen zou helpen om ook eens wat ouder personeel aan te nemen. Wij begrijpen dat horeca een echt vak is. We kennen het begrip service en weten daar ook invulling aan te geven, we raken niet snel in paniek, we hebben wat meer overwicht (goed, en soms ook wat overgewicht) en we hebben een berg ervaring! En zo duur zijn we helemaal niet, mocht dat het bezwaar zijn. Wij weten prima dat horecawerk ruk verdient, dus dat salaris komen we altijd wel uit. Mensen die op onze leeftijd nog achter een bar staan doen dat over het algemeen omdat ze een horecahart hebben. Niet om onze studie te betalen of zo. Eigenlijk zijn we behoorlijk ideale werknemers, maar ondertussen heb ik verschillende vrienden in de leeftijd van 35 tot 55 die nu werkloos thuiszitten, maar die voor elke kroeg in Amsterdam een verrijking zouden zijn. Hardwerkende horecatijgers en -tijgerinnen die moeilijk aan een barbaantje komen omdat ze ’te oud’ zijn…. Die bij sollicitaties worden weggestuurd alsof ze 93 zijn in plaats van 39….

Dus kroegbazen van Amsterdam: neem eens zo’n ouwe rot in het vak aan in plaats van een lekker kippetje van 19 of een puber met een hip kapsel. Je servicelevel schiet omhoog, waardoor je omzet significant zal stijgen en je doet ook nog eens wat aan de werkloosheid. Twee vliegen in een klap in de strijd tegen de horekaffers!

Rodzooi schreef in 2013 het boek ‘Kroegkronieken” . Amsterdamse kroegverhalen met ballen! Ook een gesigneerd exemplaar kopen? Mail naar [email protected]

1 reactie

    • Na 26 horecazaken te hebben gehad durf ik te zeggen dat (een enkeling daargelaten) jonge mensen beter functioneren. Die oude rotten zijn over het algemeen erg arrogant, bijna altijd dronken en ze weten beter hoe ze de kassa kunnen omzeilen. Jonge mensen kun je vormen, je kunt er goede werknemers van maken die op internationaal niveau kunnen meedraaien. Je moet er natuurlijk wel iets voor doen.

      Reply
  1. Niks daarvan! Ik betaal jou als klant (niet als gast, thuis heb je gasten) en dat betekent dat je naar mijn pijpen danst! En als je dat niet doet, dan ga je lekker werkeloos thuis zitten… Oh… Wacht… Dus…

    Reply
  2. Spot on ome Rod! Helemaal waar, het is mij ook al diverse keren overkomen dat ik als ’te oud’ en dus eigenlijk ‘niet jong, fris en fruitig’ werd versleten. Terwijl ze met mij achter de bar zielsgelukkig zouden zijn en de (meeste) klanten ook!

    Reply
  3. Misschien moet dit stuk in het Parool komen Rod. Het is namelijk helemaal waar en verdient groter publiek! Hulde inderdaad!

    Reply
    • De Koe is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het wel moet in mijn ogen. Jonge mensen die het vak leren en een paar ouwe tijgers als Tox en Afke er bij: helemaal geweldig! En daarom ook een van mijn favoriete plekken in de stad.

      Reply

Leave a Comment.