Rodweek 35 Titanic Amsterdam

Afgelopen zondag was het precies 106 jaar geleden dat de Titanic zonk terwijl het orkest doorbleef spelen om nog paniek te voorkomen. Toen duidelijk werd dat het schip echt aan het zinken was en er nog maar weinig reddingssloepen aanwezig waren brak er natuurlijk alsnog paniek uit en was het dus voor veel mensen al te laat. Ik kan nooit meer aan de Titanic denken zonder de legendarische reis in 2013 van Marcel en mij naar Newcastle. Met de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle. Op volle zee, na reeds een respectabel aantal pints, vonden wij het een goed moment om de ‘I’m the King of the World!’-scene uit die drakerige film die over de ramp gemaakt is na te spelen.

Exact honderdenzes jaar na de Titanic-ramp, op zondag 15 april 2018, zonk het zelfbenoemde vlaggenschip van het Nederlandse voetbal, de ZKH AFC Ajax, uit Amsterdam, sneller dan de Titanic naar beneden. Ik kon erbij zijn, bij de slachting in Eindhoven, een kennis bood me een kaart aan, maar ik wilde niet tussen de feestende PSV-supporters staan en vervolgens keihard uitgelachen te worden. Ik zag het lijk al drijven en ik pas er voor om uitgelachen te worden. Ik zou nog liever de kattenbak leeg vreten dan één slok van hun kampioensbier tot mij te nemen. Daarbij is het hun feest en daar hoor ik simpelweg niet tussen. Dus ik hoop dat die ene PSV-er die dan op de aan mij aangeboden plek zat een goed feest heeft gehad en bij dezen feliciteer ik ze.

En als de situatie blijft zoals die nu is hoeven ze in Eindhoven voorlopig ook niet al te veel concurrentie te verwachten van het stuurloze schip uit Amsterdam. Althans, we hebben wel een kapitein, alleen die heeft nog nooit gevaren en niemand heeft het hem ook ooit geleerd. ‘Hier jongen, je was een uitstekende matroos vroeger, ga nu het schip zelf maar besturen.’ Dat is waar het op neer komt bij Ajax. Van der Sar was een fantastische keeper. Misschien wel de beste die we hebben gehad. In elk geval de beste die ik zelf in actie heb gezien. Maar dat is natuurlijk een heel andere discipline dan een club besturen. Marc Overmars achter de centjes zetten was dan weer geen slechte zet. Niet alleen om zijn legendarische zuinigheid, maar vooral omdat hij een echte ondernemer is. Dat heeft Ajax in financieel opzicht geen windeieren gelegd de laatste jaren. De club zit op een gigantische berg met geld. Dat is allemaal leuk en aardig, maar als supporters zien we ook graag resultaat en dat krijg je niet alleen door kapitaal op de bank maar ook op het veld te hebben. Nee, het Technisch Hart, breek me de bek niet open. Het hart van Nouri was dit seizoen duidelijk niet het enige hart dat faalde.

Rookie Marcel Keizer kreeg het schip na een, op zijn zachtst gezegd, turbulente start weer op de juiste koers. Won zijn toppers en de ploeg scoorde veel. Tot hoofdkapiteins Edwin en Marc het roer ineens radicaal omgooiden en besloten dat Keizer geen eerste stuurman meer mocht zijn. Het vriendje van Marc Overmars, Erik ten Hag, die mocht het ineens doen. Het zwalkende schip Ajax, dat juist wat rechter begon te varen begon opnieuw te zwalken en zonk afgelopen zondag dus sneller dan de Titanic naar beneden.

En dan moet je afvragen hoe diep die bodem nog ligt, want met het huidige beleid is die bodem nog lang niet in zicht. Dan kan de directie het orkest met de positieve noot wel doorlaten spelen, maar iedereen ziet dat we zien dat we zinken als een baksteen. Van der Sar mag het roer overdragen aan iemand met wat meer verstand van het leiden van een grote club. Overmars krijgt voorlopig nog het voordeel van de twijfel. Ten Hag moet weg als eerste stuurman: hij is niet de man die weet hoe dit schip werkt. Wie de Titanic Amsterdam weer vlot kan trekken vanaf de zijlijn? Hij werkt in Zwolle en is een echte Ajacied uit de Cruijff-school: Johnny van ’t Schip.

1 reactie

Leave a Comment.